Stoep nóg een keer open voor glasvezel, 100.000 woningen met dubbele aansluiting

Edward De Groot

In de Rotterdamse wijk Hoogvliet is vorig jaar een glasvezelnetwerk aangelegd (foto uit 2023)

NOS Nieuws

Niet één keer de stoep open voor de aanleg van glasvezel maar twee keer, soms binnen een paar weken. De aanleg van glasvezelnetwerken gaat hard en meer dan 100.000 woningen hebben inmiddels twee glasvezelkabels in hun straat, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Telecompaper. Vooral de laatste maanden komen er veel huizen bij die twee kabels voor de deur hebben.

In veel gebieden is de afgelopen jaren glasvezel aangelegd om snel internet mee mogelijk te maken. Met name KPN gaat door met de aanleg van eigen glasvezelkabels, ongeacht of er al een concurrent actief is.

Dat is een bewuste keus, zegt KPN. Het telecombedrijf wil klanten die nu via het verouderde kopernetwerk diensten afnemen, overzetten op glasvezel van KPN. In theorie zou het ook via het glasvezelnetwerk van concurrenten diensten kunnen aanbieden, maar het telecombedrijf kiest voor een eigen netwerk.

“We zijn bezig ons kopernetwerk te vervangen door glasvezel. Dat doen we ook op plekken waar al een netwerk in de grond ligt”, zegt Wouter Stammeijer, directielid bij KPN. “Vroeger had je koper en coax en straks heb je glasvezelnetwerken. Dat geeft veel keuze voor de consument.”

Het bedrijf wil de komende drie jaar 80 procent van zijn kopernetwerk hebben vervangen door glasvezel. Dat betekent dus ook dat meer huishoudens een tweede glasvezelverbinding krijgen. Soms spreken aanbieders af wanneer daarvoor in de straat wordt gegraven, maar in de praktijk betekent het vaak dat de straat twee keer in korte tijd open gaat.

‘Complete waanzin’

Concurrent Delta vindt het aanleggen van een tweede netwerk een slecht idee. “Dubbele uitrol van glasvezel is complete waanzin”, zegt directeur Michiel Admiraal. “Straten gaan twee keer open, het is kostbaar en daar draait de consument voor op. En milieutechnisch leidt het tot extra CO2-uitstoot.”

Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt is blij met meerdere kabels in de grond en noemt het een goede ontwikkeling voor concurrentie en de keuzevrijheid van consumenten en bedrijven.

Glasvezel van KPN en van Open Dutch Fiber

De strategie van KPN heeft tot gevolg dat het voor bedrijven lastiger wordt om de investeringen in glasvezel terug te verdienen.

“Het aanleggen is een heel dure zaak en je gaat het pas terugverdienen als de lijnen ook daadwerkelijk worden gebruikt”, zegt Erik Compter van Telecompaper. “Uiteindelijk gebruiken mensen thuis maar één lijn. Je hebt de coax-lijn van Ziggo en je hebt twee glasvezellijnen, dan zijn er partijen die dus niks verdienen op hun lijn.”

Hij noemt het luxe dat Nederland zo veel goede verbindingen heeft. “We hebben sowieso op telecomgebied, zowel mobiel als vast, hele goede netwerken. Daardoor kunnen consumenten hele goede diensten krijgen.”

Ruim 7 miljoen aansluitingen

Verschillende bedrijven zijn bezig met de aanleg van glasvezelnetwerken, die snel internet mogelijk maken. KPN heeft verreweg de meeste huizen aangesloten, daarna volgen Delta en Open Dutch Fiber.

Gemeenten moeten het aanleggen van glasvezel toestaan als aan voorwaarden uit de telecomwet wordt voldaan.

Inmiddels zijn 7,1 miljoen huizen aangesloten op glasvezel. In een jaar tijd kwamen er zo’n 1,5 miljoen aansluitingen bij. Volgens de planning is eind 2026 vrijwel heel Nederland aangesloten op glasvezel, op tienduizenden huizen na die volgens de telecombedrijven niet rendabel genoeg zijn voor de aanleg.

Bron

Lees ook deze artikelen

Ads - Before Footer