Er zijn genoeg redenen om je SEO in 2023 uit te besteden aan een online marketing bureau. Als ondernemer kan het alleen moeilijk zijn om te beslissen op welk moment dat het beste uitkomt. En daarnaast is het is altijd de vraag welk bureau bekwaam genoeg is en het beste past bij jouw bedrijfsfilosofie. Maar nu is het een uitstekend tijdstip om je daarin te verdiepen.
Met het afsluiten van het jaar 2022 heeft Google op de valreep nog een aantal belangrijke updates gedaan. Het algoritme heeft in de laatste drie à vier maanden van dat jaar een Core Update, twee spam updates en twee updates voor de gebruiksvriendelijkheid gehad. Daarmee heeft het een flinke verandering ondergaan en is het voor spammers nu nóg lastiger geworden om iets van de grond te krijgen. Echter betekent dat wel dat veel content en backlinks verouderd zijn wat gevolgen kan hebben op de rankings.
Spammy backlinks krijgen nu een permanente bestraffing en content waar onbruikbare tekst in staat wordt nu niet alleen genegeerd, maar wordt actief herkend en beïnvloed de waarde van de gehele website. Het is met deze wijzigingen dus noodzakelijk geworden dat er wat met de online marketing wordt gedaan. Als je daar de tijd of kennis niet voor hebt is er nu daarom des te meer reden om het over te laten aan een SEO specialist. Om een indruk te krijgen van de huidige staat van je website kan je een SEO scan laten doen.
Andere redenen
Naast deze acute redenen kan de motivatie om SEO uit te besteden uit een andere hoek komen. Met name voor beginnende ondernemers of zeer kleine bedrijfjes kan het uitbesteden van de zoekmachine optimalisatie door het krappere budget minder aantrekkelijk lijken. Maar eigenlijk is het perfect voor het mkb. Besef dat je anders zelf aan de slag moet om de online marketing voor elkaar te boxen. Dat kan in het begin uitdagend lijken, totdat je erachter komt dat de tools die je ervoor nodig hebt behoorlijk wat kosten. Soms wel meer dan een contract bij een online marketing bureau.
Wil je dus de voordelen hebben van al die tools? Dan kan je beter SEO uitbesteden aan een bureau die over die middelen beschikt én ook nog eens het werk voor je doet. Vanuit dat perspectief wordt het opeens een stuk interessanter om het toch aan een ander over te laten. Grootbedrijven hebben vaak hun eigen marketeers om het marketingwerk voor hen op te pakken. Het mkb is daarom bij uitstek het geschikte segment dat deze werkzaamheden uit handen kan geven om geld te besparen.
Een ander profijt dat je eruit kunt halen is dat specialisten aan de slag gaan met jouw website. Wanneer je het allemaal zelf op zou moeten knappen dan zullen de resultaten altijd suboptimaal zijn. De aandacht zal je moeten verspreiden over de verschillende onderdelen waardoor niet alles de juiste aandacht ontvangt die het zou moeten krijgen. Indien dat werk in handen komt van een team waar ieder gespecialiseerd is in een eigen taak dan zal elk onderdeel, of dat nu content, linkbuilding, techniek, onderzoek of wat dan ook is, zo nauwkeurig mogelijk worden uitgevoerd. Met SEO uitbesteden betaal je daarom niet alleen voor diensten, maar ook voor expertise