Het Recruitment Succes Framework – in 4 fasen naar succes

Edward De Groot

Recruitment is een cruciaal onderdeel van het succes van een organisatie. Een goed doordacht recruitmentproces, ondersteund door een strategisch recruitmentplan en een efficiënte werkwijze, stelt de organisatie in staat om proactief in te spelen op de huidige en toekomstige personeelsbehoeften. Het helpt bij het identificeren van potentiële wervingsbronnen en het ontwikkelen van strategieën om toptalent aan te trekken en te behouden. Bovendien zorgt een recruitmentplan ervoor dat de organisatie binnen het budget blijft en voldoet aan de wettelijke vereisten met betrekking tot het aannemen van personeel, of je nu job als een corporate recruiter of een campus recruiter vacature open hebt staan. Maar hoe pak je dit aan? In dit artikel introduceren we het Recruitment Succes Framework, bestaande uit 4 essentiële fases die leiden naar recruitment succes.

Fase 1: Discover

In deze fase begint het allemaal met het definiëren van de groeidoelen van jouw organisatie voor de komende jaren. Het is essentieel dat alle medewerkers betrokken zijn en duidelijk weten welke bijdrage er van hen wordt verwacht. Door heldere doelstellingen te koppelen aan de bedrijfsstrategie, kun je de arbeidsmarkt laten zien waar jouw organisatie voor staat. Identificeer de juiste doelgroep voor jouw boodschap en bepaal welke middelen hiervoor ingezet moeten worden.

Fase 2: Engage

Nu het plan duidelijk is, is het tijd om aan de slag te gaan. Bouw een talent pool op en implementeer referral recruitment binnen de organisatie. De beste kandidaten komen vaak via referrals binnen, ze blijven langer en zijn vaak succesvoller. Standaardiseer het recruitmentproces en zorg ervoor dat alle kandidaten, ongeacht of ze worden aangenomen of niet, ambassadeurs worden van jouw organisatie. Ontwikkel selectiemethoden die geschikt zijn voor verschillende functies en zorg ervoor dat potentiële interviewers op de hoogte zijn van de beste gesprekstechnieken.

Fase 3: Optimise

In deze fase is het tijd om het recruitmentproces te optimaliseren. Dit vraagt om nauwe samenwerking tussen recruitment, de business en HR. Ontdek wat de motivatie is voor kandidaten om wel of niet voor jouw organisatie te kiezen en verzamel feedback over het recruitmentproces. Zorg ervoor dat nieuwe collega’s zich snel thuis voelen en implementeer een effectief inwerkprogramma voor elke nieuwe medewerker. Maak gebruik van data om het proces continu te verbeteren.

Fase 4: Success

Na het doorlopen van de voorgaande fases, ben je op weg naar gegarandeerd succes. Als het voor jouw organisatie moeilijk is om vacatures zelf in te vullen, kan een RPO (Recruitment Process Outsourcing) traject een geschikte oplossing zijn. Met RPO recruitment kies je voor de toegevoegde waarde van een strategische recruitmentpartner, waarmee je effectieve en real-time oplossingen kunt vinden voor alle recruitment uitdagingen die de groei van je organisatie in de weg staan.

Het Recruitment Succes Framework biedt een gestructureerde aanpak om jouw recruitmentproces te optimaliseren en de juiste talenten aan te trekken. Met RPO kun je als organisatie effectief inspelen op de veranderende arbeidsmarkt en jouw groeidoelen realiseren. Want succesvolle recruitment leidt tot succesvolle organisaties.

Bron

Lees ook deze artikelen

Ads - Before Footer