NOS Nieuws•
Energieleverancier Hollandse Energie Maatschappij (HEM) krijgt een boete van ruim 1 miljoen euro. Volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft het bedrijf zich schuldig gemaakt aan agressieve handelspraktijken bij telefonische verkoop.
Verkopers zeiden bijvoorbeeld dat ze belden over het huidige energiecontract zonder duidelijk te maken dat ze belden namens HEM. Ook was onduidelijk tegen welke tarieven en onder welke voorwaarden het nieuwe contract werd afgesloten.
Als mensen aangaven dat ze niet geïnteresseerd waren, bleven de verkopers aandringen. Andere verkopers zeiden juist dat ze belden om te zorgen dat de ongevraagde telefoontjes zouden stoppen.
HEM vroeg erg hoge tarieven, zegt de ACM. Consumenten die overstapten verloren daardoor vaak hun relatief gunstige contract. “Sommige klanten betalen hierdoor ook nu nog onterecht maandelijks honderden euro’s meer voor gas en elektriciteit”, zegt bestuurslid Manon Leijten van ACM. Ze noemt de overtredingen zeer ernstig.
De ACM heeft al meerdere keren gewaarschuwd voor de hoge tarieven van HEM, omdat prijzen voor vaste contracten ver boven het prijsplafond lagen. Dat plafond zorgde er afgelopen jaar voor dat consumenten een maximale prijs betaalden voor hun energie.
Het huidige onderzoek werd ingesteld, omdat de ACM veel klachten ontving over werving door HEM.